Jaipur, Hindistan

515
Okunma
Jaipur

Jaipur ’a ilk geldiğimizde New Delhi’den otostop çekerek gelmiştik. Hatta bu vesileyle başımıza gelen ilginç olaylar listesine bir yenisini daha eklemiştik. Otostop çektiğimiz adam Jaipur’a varınca bizden para isteyip bir de olayı başka boyutlara taşımış, bizi çok germişti. Bir açıdan baktığımızda Hindistan’ın otostop çekmek için çok da doğru bir yer olmadığını anlamamızda bu arkadaşın emeği büyük. Şimdi uzun uzun anlatıp yazıyı bölmeyeyim. Hikayeyi yazının sonundan okuyabilirsiniz.

Jaipur’a ikinci gelişimizde ise Delhi’den yaklaşık 5 saat süren bir tren yolculuğu yaptık. Normalde sleeper sınıfı denen yataklardan oluşan kompartımanlardan bilet alacaktık ama biz bilet bulamayınca kaçak seyahat etmek zorunda kaldık. Onunda ayrı bir hikayesi var. O hikayeyi de buraya bırakalım.

Jaipur’da Gezilecek Yerler

Pembe şehir Jaipur diğer büyük şehirlere göre biraz daha sakin ve biraz daha temiz bir yer. Gezilecek görülecek de çok yeri var ama sokakları bile kendi başına muazzam. İşlemecilik, mücevharat gibi konularda da Hindistan’ın en önemli şehirlerinden biri. Bazı sokaklarda sadece bu işlerle uğraşan insanların tezgahlarının arasında dolaşmak, birbirinden güzel ürünleri izlemek başlı başına vakit ayırılması gereken bir iş. O yüzden sadece turistik yerleri ziyaret etmenin yanında fazladan bir gün ayırarak sokaklarında adım adım yürüyebiirsiniz.

Nahargarh Kalesi (Nahargarh Fort)

narangahar-fort
Narangahar Fort, Jaipur

Şehir merkezine oldukça yakın bir noktadan yürüyerek yaklaşık 15-20 dakikada çıkılacak bir yer. Taşlık bir yoldan yaklaşık 200 metre kadar yokuş çıkılıyor. Saat 10:00’da açılan bu kaleye erkenden gitmenizi öneriyoruz çünkü öğlene doğru hava tırmanmak için çok sıcak oluyor. Girişler ücretsiz. İlle gitmek mi gerekir diye sorarsanız çok da görülecek bir şey olmadığını söyleyebiliriz. Çünkü bakım yapılmadığı için zaman içinde çok deforme olmuş ve kirletilmiş. Yani insan hayret ediyor ama burası da çöp yığınlarıyla dolu. Yalnız manzarası çok güzel. Tepeden bütün Jaipur’u görmek mümkün.

narangarhfort
Narangarah Fort’a çıkış yolu, Jaipur

Oradan Jaigar Fort’a giden yaklaşık 6 kilometrelik bir yol var. Yol dümdüz olduğu için yürünebilir ama oradan arabalar, otorikshavlar, taksiler de sık sık geçiyor.

Jaigar Kalesi (Jaigar Fort)

jaigar-forth
Jaigar Fort, Jaipur

Jaigar Fort da şehir merkezine yakın bir noktadan tırmanarak çıkılan bir tepede. Buraya Nahargarh Fort’tan yürüyerek gelebilirsiniz ama şehirden yürüyerek çıkmak mümkün değil. Mutlaka bir araç kullanmak gerekiyor. Çünkü buraya çıkan yol çok uzun.

Giriş ücretli olduğu için biz girmemeyi tercih ettik. Buranın içinden geçip Amer’e gidiliyor. Amer’e giriş de ücretli. Orada da ayrıca bilet alınıyor. Biz o yüzden gitmedik, buradan direk şehre inip Jal Nahal denen Su Müzesine geçtik. Aşağıya araç olmadan inmek zor olduğu için taksi veya otorikshav kullanmak gerekiyor. Otorikshavlar yürüyemeyeceğinizi bildikleri için çok pahalı fiyatlar veriyorlar. Normalde aşağıya taş çatlasa 50 Rupi’ye inebilecekken 200 Rupi’den başlayıp 150 Rupi’ye düşüyorlar. Biz bu tarz şeylerden hoşlanmadığımız için 500-600 metre yürüyerek aşağıya giden ana yola çıktık ve şansa bir taksiye denk geldik. O da nasıl olsa her halükarda ineceği için bizi kazıklamaya çalışmadı ve klimalı mis gibi taksiyle şehre 50 Rupi’ye indik.

Su Müzesi (Jal Mahal)

jal-mahal
Jal Mahal, Jaipur

Buraya giderken alışık olduğumuz tarzda bir müze görmeyi beklemeyin. Jal Mahal küçük bir göl üzerine inşa edilmiş bir binadan ibaret. Müze güzel olmasına güzel ama ne yazık ki etrafı çok pis. O yüzden yaklaştıkça doğru orantılı olarak hayal kırıklığınız artarsa şaşırmayın. Burada yerel halk hamurdan yapılmış nohut büyüklüğünde toplar satıyorlar. İnsanlar da bunları alıp göldeki kuşlara atıyorlar. Etrafın pisliğini düşünecek olursak çok da güzel bir manzara olduğu söylenemez ama ilginçtir ki insanlar keyif alıyorlar. Burada aynı zamanda geleneksel kıyafetler kiralayarak fotoğraf çeken yerler var. Böylece Jaipur’dan güzel bir hatıranız olabiliyor.

Burası bize aynı zamanda Tebriz’deki Şah Gölü‘nü anımsattı.

Rüzgar Müzesi (Hawa Mahal)

havamahal
Hawa Mahal, Jaipur

Jal Mahal’den kişi başı 10 Rupi tutan dolmuş otorikshavlarla Hawa Mahal’a gidebilirsiniz. Hawa Mahal yine şehrin merkezinde yer alan bir bina. İçinde ne olduğunu bilmiyoruz. Giriş ücretli olduğu ve arkadaşlarımızdan içinde bir şey olmadığını duyduğumuz için para vermek istemedik. Ama bahçesi gidip görülmeye değecek güzellikte bir yer. Zaten buraya giderken yolda Jaipur’un sokaklarını, ilginç dükkanlarını da görüyorsunuz.

Jaipur Şehir Müzesi (City Palace)

city-palace
City Palace, Jaipur

City Palace, Hawa Mahal’den biraz daha önce geliyor. Dolmuş otorikshawların da son durağı. Burada inip daha sonra Hawa Mahal’e yürüyebilirsiniz. City Palace aslında çok güzel bir mimariye sahip ama o kadar bakımsız ki, bu bakımsızlığı bütün güzelliğini perdeliyor. Kocaman kapıdan içeri girdiğinizde koskocaman bir bahçeyle birlikte ağır bir koku karşılıyor sizi. Etrafta komün halinde yaşayan evsiz insanlar görüş alanınıza giriyor sonra. Oradan yürüyüp de City Palace’ın asıl kapısına geldiğinizde de durum pek değişmiyor. Girişler 500 Rupi gibi bir rakam olunca kapıdan şöyle bir bakıp kaçtığımızı söylemeye gerek yok herhalde.

Maymun Tapınağı (Monkey Temple) ve

Güneş Tapınağı (Sun Temple)

Güneş Tapınağı

gunes-tapinagi
Güneş Tapınağı, Jaipur

Şehir merkezinden kişi başı 10 Rupi vererek dolmuş otorikshavlarla gidebileceğiniz bir diğer yer de burası. Daha girişten maymunlar sizi karşılıyor. Girişte alışveriş yapabileceğiniz son marketlerden ne alacaksanız almanızı öneririz. Bir kere yukarıya çıktınız mı Güneş tapınağında su satılıyor ama normalden 10 Rupi pahalı. Maymun tapınağına gitmek için çıkacağınız yolun tepesindeki ilk durağınız Güneş Tapınağı.

Güneş Tapınağı’na çıktığımızda 30 senedir orada kalan bir aile bizi karşıladı. O kadar yolu tırmandık azıcık soluklanalım diye tapınağın girişindeki banklara oturduk. Muhabbet ederken teyze bana uzaktan gel gel yaptı. İçeriye girdim, zaten tapınak küçücük. Kapıdan girip hemen sola dönünce dua edilen, tanrıların olduğu küçük bölme var. Orada bana bir iki cümleyle tapınağın tarihini anlattı. Koluma tanrıların önünde duran iplik makarasından ip bağladı ve kesti, alnıma kırmızı boyadan sürdü. Bunların hepsi olurken ben çok anlayamadım mevzuyu. Sonra önüme bakınca para bırakılmış bir çanak gördüm. Teyzeye baktım “Para mı bırakmalıyım?” diye sordum. E bir zahmet der gibi “Evet” dedi. Cebimde de şansa 3-5 Rupi bozuk para vardı sadece. Onları bırakınca biraz bozuldu ve “Bu ne ya kuş kadar para?” dedi ama yapacak bir şey yok diyerek gülümseyerek çıktım tapınaktan.

Maymun Tapınağı

maymuntapinagi-maymunları beslerken
Maymun Tapınağı, Jaipur

Güneş tapınağına uğradıktan sonra geldiğiniz yoldan bir 10 metre geri gidip sağa sapmanız lazım. Buradan aşağıya inen yol Maymun Tapınağına gidiyor. Yaklaşık 10 dakika yürüdükten sonra Maymun Tapınağı’na giriyorsunuz. Zaten girdiğiniz anda etrafta koşturan maymunları görüyorsunuz. Ortada bir havuz var. Bu maymunların havuzuymuş. Biz içeriye girdiğimiz gibi iki maymun kafama atladı. Ben şaşkınlıktan ne yapacağımı bilemedim, sadece kahkaha atıyordum. O kadar hareketliydiler ki bir süre sonra dengede duramayıp düştüler. Bir de şansımıza maymunlar bize havuza atlama şovu yaptılar. Hepsi birer birer koşup çatıya tırmanıyorlar ve sırayla havuza atlıyorlardı.

maymuntapinagi-candas

Maymun tapınağının diğer tarafındaki merdivenlerden inince aşağıda daha büyük bir havuz görüyorsunuz. Bu havuz erkekler havuzuymuş. Orada da bir sürü adam yüzüyordu. Biraz daha aşağıda kadınlar havuzu vardı ama ona pek uğrayan yoktu.

maymuntapinagi-yoga-merkezleri
Maymun Tapınağı, Jaipur

Daha da aşağıya inince yoga kenti gibi sağlı sollu inşa edilmiş binalar görüyorsunuz. Buralarda insanlar yoga eğitimi alıyorlarmış.

Maymun Tapınağı’nda Dikkat Edilmesi Gerekenler

maymuntapinagi-sekeridusen-maymun
Maymun Tapınağı, Jaipur

Elektronik eşyalarınızı sağda solda bırakmayın dememize gerek yok herhalde. Buradaki maymun kardeşler biraz fazla meraklı. O yüzden eşyalarınızı alıp kaçmaları da oldukça muhtemel.

Bir de çıkışa doğru ilerlerken sağda tuvaletler var. Tuvaletleri geçtikten sonra kapının kenarında, çıkışta bir adam duruyor. Sizi gördüğünde para isteyecek. Bunun için de bahane olarak kameralarınızı gösterecek. O yüzden ya o tarafa hiç gitmeyin ya da kamerası olan bütün elektronik aletlerinizi saklayın. Hazırlıksız yakalıyorlar çünkü bizim girdiğimiz girişte bu tarz bir ücret alındığına dair hiçbir işaret yoktu. Çıkışa yakın yerlerde bir iki tane tabela görmüştük ama onların da yazıları neredeyse silinmiş olduğundan eski tabelalar zannetmiştik. Biz de o yüzden haberimiz olmadığını, girerken herhangi bir uyarı yapılmadığını söyleyip para ödemedik.

maymuntapinagi-anne-ve-yavrusu

Delhi’den Jaipur’a Otostop Çekerken Başımıza Gelenler

Jaipur’a otostop çekmek için ana yola gidene kadar bizi alan yardımsever arkadaşlarımıza otobüse binmek veya taksi tutmak istemediğimizi anlatana kadar göbeğimiz çatladı. Sürekli şu diyaloğu yaşadık:

-Otobüse binebileceğiniz bir yerde bırakacağım sizi.
+Yok teşekkür ederiz biz yine otostopla devam edeceğiz.
-Peki o halde tamamdır.
(5 dk sonra)
-Buradan otobüse ve taksiye binebilirsiniz.
+Yok biz otostop çekeceğiz. Otobüse ve taksiye binmek istemiyoruz.
-Tamam o zaman.
(2 dk sonra)
-Bu otobüs Jaipur’a gidiyor durdurayım mı?
+😑

Nihayetinde Jaipur’a kadar giden biri bizi aldi. Tek kelime İngilizce bilmeyen orta yaşlardaki bu arkadaşa otostop çektiğimizi, bunun bizi herhangi bir ücret talep etmeden götürmesi anlamına geldiğini bir şekilde anlattık. Bir de üstüne “No money” diyerek tekrar açıkladık. Adam da olsun olsun gelin gibi hareketler yaptığında bizi anladığından emin olduk. Yoldayken adam bize nereye gideceksiniz diye sormaya başladı. Sen bizi merkezde bırak diyoruz ama ille de gideceğimiz yere kadar götürmek istiyor. Biz de diyoruz ki “Ay ne kadar iyi adam.” Ama adama adres veremedik çünkü o esnada elimizde adres yoktu. Couchsurfing’den bulduğumuz arkadaş henüz adres bilgilerini göndermemişti.

Bu arada kalacak yeri de iki hafta önceden bulmuştuk. Biz Delhi’ye giderken public travel açmıştık. Public travel açmanın ne demek olduğunu basitçe açıklamak gerekirse teker teker millete yazmaktansa ortaya yazıyorsun “Ben şu zamanda şuraya geliyorum, beni misafir edebilir misiniz?” diye. Müsait olanlar da mesaj atarak bu çağrıya cevap veriyor. Bir arkadaş da bize Jaipur’a gelirseniz mutlaka gelin diye mesaj atmıştı. Yola çıkmadan iki gün önce de teyitleştik, ne zaman gideceğimizi söyledik, anlaştık. Yola çıkmadan bir gün once de çocuktan adres istedik ama göndermedi. O yüzden bizi götüren adama adres veremiyoruz. Arama yapmak icin kontürümüz olmadıgı için adamın telefonundan çocuğu aradık ama cevap vermedi. O cevap vermeyince biz de kendimize kalmak için Warmshowers’tan başka birini bulduk hemen.

Neyse sağ salim Jaipur’a geldik. Merkezden gideceğimiz yer 30 km uzaktaydı. Bizi getiren adam kendi kendine durup bir tuktukla 300 Rupi’ye anlaştı bizi götürmesi için. Biz de neyse akşam akşam uğraşmayalım ikinci bir otostopla diyerek bindik ama adam bize hala bir şey anlatmaya çalışıyor. Bir 1500 Rupi lafı geçti. Biz tuktuk 1500 Rupi istiyor sanıp “Olmaz öyle şey” diyerek indik. Sonradan anlaşıldı ki 1500 Rupi isteyen aslında otostop çektiğimiz adammış. Bunu anladığımızda başımızdan aşağıya kaynar sular döküldü. Biz adama arabaya binmeden önce “No money, no taxi” falan gibi temel şeyler soyleyip anlaştığımızı sanmıştık. Çünkü o da bizi no taxi diye onaylamıştı. Hatta öğretmen olduğunu söylemişti. Neyse biz “Hiç de öyle bir şey demedin, no money dedin, şimdi bizi boşuna yolmaya çalışma” diye anlattık ama çok ikna edici olamadık.

Adamla anlaşamayınca bu İngilizce bilen bir arkadaşını aradı ve telefonu bana uzattı. Telefonu alınca “Merhaba” dedim. Karşımdaki sesin söylediği ilk şey “2000 rupi” oldu.

Güler misin ağlar mısın daha dakika bir gol bir. Sakince durumu anlattım. “Biz arabaya binerken no taxi dedi şimdi para istiyor hiç kusura bakmasın” diye tane tane yavaş yavaş açıkladım. Sonra sustum ki karşımdaki adam anladım desin veya ne bileyim bir açıklama yapsın. Bir sessizlik oldu. Telefondaki kişi yine sadece “2000 Rupi” dedi. Bana bir gülme geldi. Hayır bir de biri 1500 diyor öbürü 2000 diyor ona da ayrı sinirim bozuldu. Bu arada etrafta ne kadar tuktukçu varsa etrafımıza toplandı. O esnada bir mucize oldu ve İngilizce bilmemelerine rağmen tane tane yaptığımız açıklamayı bir şekilde anlayıp adama karşı bizi savunmaya başladılar. Hatta biri bize “Para vermeyin, sorun çıkarırsa polis binası az ötede oraya gidin” dedi. Polis lafı geçince çok üstelemedi adam para işini. Elini uzattı, el sıkıştık, arabasına binip gitti. Sonra bindik biz tuktuka Warmshowers’tan bulduğumuz kalacağımız arkadaşımızla buluşacağımız yere gittik.

Bu arada bize 33 km 300 Rupi falan dediler ama gittiğimiz yer 15 km bile değildi. O arada başka dertlerimiz olduğu için haritaya bakamadık ve bu yüzden iki katı para vermiş olduk. Neyse çocuk geldi. Gayet sıcak kanlı, iyi bir insana benziyor. Ayak üstü muhabbet ettik. Sonra bir sessizlik oldu herkes birbirine bakıyor. Çocuktan bomba gibi bir soru geldi. “Nerede kalacaksınız?” Meğer mesaj attığımızda -nasıl oldu bilmiyoruz ama- bizi yanlış anlamış. Sadece etrafı göstermesini istediğimizi sanmış. Bizde yine ufak çaplı bir tansiyon düşmesi oldu. Neden üst üste bu aksilikleri yaşıyoruz, onu anlamaya çalıştık bir süre. Çocuk çok özür diledi ve Couchsurfing üyesi olan arkadaşlarından biriyle konuşup bize kalacak bir yer buldu. O arkadaş da ailesiyle yaşayan çok güzel bir insan çıktı. Gittik eve çay içiyoruz, sohbet ediyoruz. Artık rahatlamışız, kalacak yerimiz var, yanlış anlaşılmadığımızı biliyoruz falan mutluyuz yani. Çay içerken bir mesaj geldi.

Bizim iki hafta önceden kalmak için anlaştığımız ama bize adresini göndermeyen ve telefonunu açmayan çocuk mesaj atmış. Mesaj şöyle başlıyor “Bu hiç iyi bir şey değil” Çocuğun dediğine göre bizi Jaipur’a bedava getireceğini söyleyip de sonradan yolmaya çalışan “taksici” bunu aramış. Numarayı da sabah biz kontürümüz olmadığı için onun telefonundan aramıştık ya çocuğu, oradan bulmuş. Senin arkadaşların bana paramı vermedi demiş ve bundan para istemiş. Bu da sözde adama parayı vermiş. Bize diyor ki “Ben çok fakir biriyim, neden bana bunu yaptınız, neden adama numaramı verdiniz?”  Çocuğa tanımadığın birine neden para verdin diye soruyoruz, polise gidecekti o yüzden verdim diyor. Yalana bakar mısın?

Sonradan çocuğa konuyu anlattık, neden numarasını adama verdiğimizi açıkladık. Şimdi ortalama bir Hintlinin 5 Rupi icin dahi olay çıkaracağını biliyoruz. O yüzden hiç tanımadığı birine 1500 Rupi verdiğine inanmamızı beklemesi bizim açımızdan çok komik. Bir de onun yanında sen bize hem sizi misafir edeceğim demişsin, hem de mesajlarımıza cevap vermeyip telefonlarımızı açmamışsın, neyin artistliğini yapıyorsun? Çocuğa mesaj atıp kısaca “Hem bunları yaptın, şimdi bir de yalan söylüyorsun, hayır doğru bile söylesen tanımadığın adama gidip para vermenin sorumlusu biz değiliz.” dedik. Çocuk da buna cevaben taksiciyle buluşalım hep birlikte gibi bir şey yazdı. “Buluşacak bir şey yok, boşuna bize mesaj atma” dedik biz de.Bu sefer çocuk dahiyane bir taktik buldu bize diyor ki “Tamam gelin taksici size paranızı verecek” İyi de biz taksiciye para vermedik ki, ne parası verecek bize?

Yani bunlar buyuk ihtimal sabahki adamla konuşup bu planı yaptilar ama ne yalan söyleyelim hayatımızda gördüğümüz en saçma plan. Bir de adamdan bir alacağımız da yok. Ne beklediler anlamadık. Aaa para diyip buluşmaya mi gideceğiz? Bu mesaja cevap vermeyince bu sefer de tutturdu nerede kalıyorsunuz diye sormaya. En sonunda dayanamadik engelledik. Bir ara aslında polisi arayıp gidelim buluşmaya dedik ama sonra aklımıza Hindistan’da olduğumuz geldi. Kimi kime şikayet ediyorsun? Bu konu da böylece kapanmış oldu. Yani en azindan bizim icin.